בואו לגלות סופר פוד ישראלי

זה לא חייב להיות פרי אקזוטי או גרגירי יער מיוחדים, מזונות על קיימים גם בביתנו. בואו להכיר כמה ממזונות העל (Super Food) הנפוצים במטבח הישראלי.

מאת דורית שאלתיאל | דיאטנית קלינית, צבר

בכל יום נכנס לחיינו סופר פוד חדש והרשת גועשת באין סוף כתבות ומחקרים על המאכל האקזוטי התורן הטוען להרכב תזונתי מושלם. אז נכון, כולנו היינו שמחים לדעת שיש מזון פלאים שיבטיח לנו חיי נצח, בטן שטוחה או החלקת קמטים, אך האמת מעט שונה.

אז מה הכוונה במונח "סופר פוד"?

סופר פוד או מזון על, הינו מונח שאינו מדעי, המתייחס למזונות בעלי תכונות תזונתיות ובריאותיות מיטיבות זאת בהתבסס על הרכבם התזונתי. מזונות אלו נחשבים כעשירים במיוחד בוויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה חשובים נוספים.
לפני שאנחנו ממהרים להכניס סופר פוד אקזוטי לביתנו, חשוב לזכור שלמרות שמזונות מסוימים נחשבים לסופר פוד הם אינם בהכרח מכילים רכיבי תזונה חשובים יותר ממזונות מוכרים, זמינים, מתוצרת מקומית ולא פחות חשוב מכך – טעימים.

אז איזה סופר פוד אנחנו יכולים למצוא בביתנו?

קטניות: מכילות שפע של יתרונות תזונתיים: הן מכילות חלבון מן הצומח, פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים ואף דלות בשומן. בנוסף, הן מכילות מגוון של ויטמינים ומינרלים כגון: סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן. למרות הרכבן התזונתי המצוין, רבים עדיין ממעטים לשלב אותן בתפריט מסיבות שונות, כמו חשש לגזים במערכת העיכול.

בזכות היתרונות התזונתיים הרבים של הקטניות וכדי לעודד את צריכתן כחלק מהתפריט היומי, שנת 2016 הוכרזה על ידי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) כשנת הקטניות.

סוגי הקטניות הנפוצות: גרגירי חומוס, סויה, שעועית מש, שעועית לבנה, תורמוס, עדשים כתומות, עדשים ירוקות, עדשים שחורות ועוד. בישראל, באופן לא מפתיע, מכל הקטניות, חומוס תופס מקום של כבוד בתפריט והוא נמצא כמעט בכל בית בישראל.

אגוזים וזרעים: על אף שתכולת השומן במזונות אלו גבוהה יחסית, הם מהווים מקור טוב לשומן מומלץ ובריא. בנוסף קבוצה זו מכילה ויטמינים ומינרלים רבים כמו סידן וברזל,  וחלקם אף מכילים אומגה 3 ונוגדי חמצון.

סוגי האגוזים הנפוצים: אגוזי מלך, שקדים, פקאן, לוז, מקדמיה, אגוזי ברזיל ועוד.
סוגי הזרעים הנפוצים: שומשום, פשתן, חמנייה, דלעת, צ'יה ועוד.

גם במקרה זה המטבח הישראלי מצטיין, והטחינה הגולמית (העשויה מזרעי שומשום) הינה חלק בלתי נפרד מהתזונה של רובנו. מעבר לכך שטחינה טעימה ואהובה על ילדים ומבוגרים כאחד, היא מהווה מקור תזונתי טוב לשומנים בריאים, סידן, ברזל, אבץ ונוגדי חמצון. רכיבים אלו מיטיבים עם בריאותנו, וצריכתם מסייעת להרגלי תזונה נכונה.

איך נשלב את כל הטוב הזה ביום-יום?

שילוב של מזונות אלו בתפריט היומי מסייע לנו לשמור על תזונה נכונה, עשירה ומגוונת לא פחות מכל מזון על אחר. מגוון המאכלים שכוללים קטניות או זרעים הינו רחב ומאפשר לכל המשפחה ליהנות מיתרונות תזונתיים. לדוגמה: מג'דרה (אורז ועדשים חומות), זרעי פשתן טחונים ביוגורט, תערובת של גרעיני חמניות, דלעת ואגוזי מלך בסלט, טחינה גולמית כממרח בכריך, אדממה כארוחת ביניים קלה, תמר עם שקד ועוד.
קיימים גם מוצרי מזון מוכנים וזמינים שמהווים פתרון מצוין לשילוב קטניות וזרעים בתפריט, כמו ממרחי חומוס העשירים במיוחד בטחינה גולמית המאפשרים לכולנו ליהנות מהיתרונות התזונתיים של סופר פוד בתפריט של כל המשפחה.

בתיאבון.

שיתוף ברשתות חברתיות

עוד על תזונה

כך תרכיבו לכם ארוחת בוקר בריאה ומזינה

ארוחת הבוקר הינה ארוחה חשובה במיוחד, ומסייעת לשיפור תפקודי הגוף והמוח: היא מחזקת את גופנו,…

המשך קריאה

קטניות – בשלל צבעים, צורות והמון יתרונות

הקטניות שייכות למשפחת צמחים מגוונת ורחבה שאת כל חבריה מאפיין תרמיל (legum), המכיל זרעים בעלי ערך…

המשך קריאה

תפריט מגוון ומאוזן לאורח חיים בריא

קצב החיים המהיר של חיינו והשילוב בין עבודה וקריירה, חיי משפחה, חיי חברה ופנאי, מעלה המון שאלות…

המשך קריאה