כמה כדאי לאכול מכל מוצר מזון? כך תתכננו נכון את הארוחה הבאה שלכם

אם גם אתם נתקלים בקושי להבין מהו גודל מנה מומלצת וכמה כדאי לאכול ממוצרי המזון השונים, הכנו לכם מדריך מיוחד שיעשה עבורכם את ההחלטה קלה יותר. רמז: הכל מופיע בגב האריזה!

כמו בכל דבר בחיים, גם כשזה מגיע לאוכל חשוב לשמור על איזון ומידתיות. כשם שאימון קצר מדי לא ישפר משמעותית את הכושר , כך גם מנה קטנה מדי ממעדן בריאות לא תעשיר את גופנו בערכים שהוא צריך, ואילו מנה גדולה מדי ממוצר דל שומן לא באמת תהיה דלת שומן. עיקרון זה ברור עבור רובנו, ועדיין קשה ליישום. שכן, על אריזות מוצרי המזון נמצא מידע רב שקשה לרבים להבין.

יתרה מכך, דווקא הטבלה התזונתית אשר נמצאת בגב האריזה בכדי לספק מידע חשוב – עשויה בקלות להפוך למקור מבלבל שמוליד טעויות. אז כיצד באמת ניתן לקרוא את הטבלה התזונתית ולהבין כמה מומלץ לנו לאכול ממוצר מסויים? הבשורות הטובות הן שהתשובה באמת לא מסובכת.

איך להיעזר בסימון התזונתי?

ראשית, חשוב להבין כי הסימון התזונתי שנמצא על מוצרי המזון הוא מעין ״תעודת זהות״ של המוצר. סימון מוצרי מזון מעוגן בחקיקה בישראל בהתאם לרב המדינות המערביות, וצריך לכלול את שם המוצר, פרטי היצרן ו/או היבואן, תכולת המוצר, תאריכי ייצור ותפוגה, הוראות אחסנה וכשרות ושני דברים אחרונים  וחשובים במיוחד: פירוט הרכיבים והטבלה התזונתית . המידע על אריזת המוצר שנוגע לערך התזונתי שלו ורשימת המרכיבים חשוב במיוחד ויכול לסייע לנו לתכנן את התפריט היומי. נתחיל ברשימת המרכיבים שהכי חשוב לדעת זה שהיא מופיעה בסדר יורד. כלומר: הרכיב הראשון הוא זה שנמצא בכמות הגדולה ביותר וכך הלאה, עד לרכיב שנוכחותו היא הקטנה ביותר. לצד לרשימת המרכיבים ניתן למצוא את הטבלה התזונתית בה יש פירוט של קלוריות, פחמימות, חלבון ועוד ביחס לכמות – שימו לב! לרוב אנחנו צורכים פחות מהכמות הכתובה בטבלה.

טיפ מנצח: לשלב ולגוון!

כדי לשמור על תזונה בריאה חשוב לשמור על איזון וגיוון של מוצרי המזון. בעזרת התרשים הבא תוכלו להבטיח לעצמכם אוכל מגוון ובריא:

  • ½ ארוחה – ירקות ופירות
  • ¼ ארוחה – חלבונים מהחי והצומח (מוצרי אסם המכילים כמות גדולה של חלבונים הם נקניקיות מהצומח, שניצל צמחוני, המבורגר צמחוני וכמובן גם דגני הבוקר ומארזי הקטניות).
  • ¼ ארוחה – פחמימות מדגנים מלאים (אסם מחזיקה בקמחים המבוססים על דגנים מלאים בהם קמח חיטה מלא, קמח שיפון מלא ועוד).

אז רגע לפני שאתם מתחילים לתכנן את הארוחה הבאה שלכם חשוב לזכור כי ההמלצה הגורפת היא לצרוך מזון מגוון ועשיר בטעמים ורכיבים. הסימנים על אריזות המזון לא צריכים להרתיע אתכם, אלא לעזור לכם לקבל את החלטת הקנייה הנכונה עבורכם. זכרו כי סימון אדום רלוונטי תמיד ל-100 גרם מוצר, וחפשו כשאתם רואים אותו את גודל המנה האידיאלית או החליטו מראש על הכמות הנכונה עבורכם לצריכה.

בתאבון!

שיתוף ברשתות חברתיות

עוד על תזונה

כך תרכיבו לכם ארוחת בוקר בריאה ומזינה

ארוחת הבוקר הינה ארוחה חשובה במיוחד, ומסייעת לשיפור תפקודי הגוף והמוח: היא מחזקת את גופנו,…

המשך קריאה

קטניות – בשלל צבעים, צורות והמון יתרונות

הקטניות שייכות למשפחת צמחים מגוונת ורחבה שאת כל חבריה מאפיין תרמיל (legum), המכיל זרעים בעלי ערך…

המשך קריאה

תפריט מגוון ומאוזן לאורח חיים בריא

קצב החיים המהיר של חיינו והשילוב בין עבודה וקריירה, חיי משפחה, חיי חברה ופנאי, מעלה המון שאלות…

המשך קריאה