רוצים לעבור עם כל המשפחה לתזונה טובה יותר? צאו ביחד לקניות

זה אולי יאריך במעט את תהליך הקנייה, אבל בחירת המוצרים המשותפת לאחר קריאה והבנה של התווית תבטיח שהילדים יהיו חלק בלתי נפרד מתהליך המעבר לתזונה טובה יותר

כדי לשלב את הילדים בתהליך המעבר לתזונה מאוזנת, חשוב לשתף אותם בכל שלב, והשלב הראשון הוא ללכת עימם לקניות. הכינו ביחד רשימת קניות של כל מה שצריכים ורוצים שיהיה בבית וצאו לבילוי משפחתי בסופר. בפעמים הראשונות קחו בחשבון שביקור כזה נמשך לרוב זמן רב יותר מביקור רגיל.

וכשאתם בסופר – כמה כללים חשובים:

תקציב: אם אתם חוששים שיבקשו שתקנו להם כל הזמן דברים, עדיף לתת לכל ילד תקציב אישי. לדוגמה: יש לך 10-20 ₪ לבזבוזים, ואתה תחליט מה אתה רוכש לעצמך בסכום זה, או לחלופין תחליטו מראש שכל ילד יכול לבחור מוצר אחד או שניים לבחירתו.

קראו ביחד את התוויות: למדו את הילדים לקרוא תוויות מזון – כדי לעשות את הבחירה הנכונה של מזונות בריאים יותר. לרוב אנו בוחרים מוצר מסוים על פי שיקולים של טעם, מחיר או נוחות הכנה, מידע על הערך התזונתי שרשום על תווית המזון מאפשר לכלול את השיקול התזונתי בשיקולי בחירת המזון. הסימון התזונתי מפרט את הערכים התזונתיים שבמוצר ואת כמויותיהם וכך ניתן לדעת את ערכו התזונתי. תווית המזון מכילה הן את רשימת הרכיבים והן את הטבלה התזונתית.

הסבירו להם את רשימת המרכיבים: רשימת הרכיבים מאפשרת לדעת ממה מורכב המוצר. רכיבי המזון מפורטים בסדר תכולה יורד, המרכיב שכמותו היא הגדולה ביותר יופיע ראשון והמרכיב שכמותו היא הקטנה ביותר, יופיע אחרון ברשימת הרכיבים.

הסבירו את הטבלה התזונתית: הטבלה התזונתית מפרטת ערכים כמו קלוריות, חלבון, שומן ,נתרן ומינרלים או ויטמינים (אם קיימים).

איך בוחרים את המוצרים שהכי מתאימים למשפחה שלכם?

לאחר קריאת התווית תוכלו להשוות בין מוצרים כדי לבחור לכם את המוצר המתאים לכם ביותר, הן מבחינת הטעם והן מבחינת ההרכב התזונתי. להלן מספר דוגמאות :

מוצרי חלב: מוצרי החלב מספקים רכיבים חשובים כמו סידן, ויטמין D וחלבון, אולם רבים מהם מכילים גם הרבה שומן, וקלוריות. כדי ליהנות מהיתרונות של מוצרי חלב ולצמצם את החסרונות בחרו מוצרי חלב המכילים יותר סידן וויטמין D בהשוואה לאחרים, ויוגורט או מעדנים עם פחות סוכר בהשוואה למעדנים אחרים .העדיפו מוצרי חלב עד 5%, כלומר 5 גרם שומן ל-100 גרם או מ"ל של מוצר .

לחמים , פסטות ודגני בוקר: מומלץ להעדיף מוצרים המכילים דגנים מלאים. בעת רכישת לחמים ארוזים, חשוב לראות ברשימת הרכיבים חיטה מלאה או קמח מלא המופיעים ראשון או שני ברשימת הרכיבים. בדגני הבוקר בדקו את רשימת הרכיבים וודאו שדגנים מלאים נמצאים בראש רשימת הרכיבים, והעדיפו פסטות ופתיתים המכילים דגנים מלאים או מועשרים בסיבים תזונתיים. רצוי לבחור מוצר המכיל לפחות 2.5 גר' סיבים למנה וכמובן ככל שהערך גבוה יותר, הרי זה משובח. דגני בוקר לרוב יכילו גם תוספת של ויטמינים ומינרלים – בדקו והשוו את הכמויות.

חטיפים מלוחים או ממתקים: העדיפו לצרוך מוצרים המציעים אריזות קטנות המגיעים במנה מדודה. אם בכל זאת בחרתם באריזות חסכון משפחתיות , הקפידו שיהיו לכם גם אטבים לסגירה חוזרת כדי להימנע מצריכה עודפת. השוו בין החטיפים המלוחים ובחרו חטיף המכיל פחות נתרן ופחות שומן רווי בהשוואה לאחרים.

שמנים ושומנים: הקפידו לרכוש לפחות שני סוגים של שמן, שמן זית (שימו לב כי מצוין עליו "כבישה קרה" ו"כתית מעולה" או "כתית") ושמן קנולה. שני סוגי השמן מכילים חומצות שומן חד ורב בלתי רווי, שנמצא כי הן בעלות יתרון תזונתי.

הכי חשוב – לא לפחד משינויים

מעבר לתזונה נכונה של כל המשפחה מצריך הרתמות של כולם, כיוון שילדים מחקים את ההורים.  בכל שבוע מומלץ לנסות לתת להגיש לשולחן המשפחתי מאכל חדש בעל ערכים תזונתיים טובים. אין צורך לריב או לכפות על הילדים לטעום, אלא תפקיד ההורים הוא להציע מגוון מאכלים המותאמים לצרכי הילדים ותפקיד הילדים לבחור מה וכמה יאכלו.

בתאבון!

שיתוף ברשתות חברתיות

עוד על תזונה

כך תרכיבו לכם ארוחת בוקר בריאה ומזינה

ארוחת הבוקר הינה ארוחה חשובה במיוחד, ומסייעת לשיפור תפקודי הגוף והמוח: היא מחזקת את גופנו,…

המשך קריאה

קטניות – בשלל צבעים, צורות והמון יתרונות

הקטניות שייכות למשפחת צמחים מגוונת ורחבה שאת כל חבריה מאפיין תרמיל (legum), המכיל זרעים בעלי ערך…

המשך קריאה

תפריט מגוון ומאוזן לאורח חיים בריא

קצב החיים המהיר של חיינו והשילוב בין עבודה וקריירה, חיי משפחה, חיי חברה ופנאי, מעלה המון שאלות…

המשך קריאה