איך לקרוא את הסימנים על אריזת המזון?

על מוצרי המזון שאתם קונים נמצא מידע שימושי רב שיכול לסייע לכם לבחור את מוצרי המזון המתאימים לכם. במדריך הבא ריכזנו לכם 3 טיפים חשובים שיעזרו לכם להבין בדיוק מה מכילים מוצרי המזון שברשותכם, ויסייעו ליצור ארוחות נכונות ומגוונות יותר

נתחיל בלעשות סדר קצר של המידע שיש על גבי המוצרים. נהוג לסמן מוצרים על ידי תווית מזון שהיא בעצם תעודת הזהות של המוצר והיא כוללת פרטי היצרן, תכולת המוצר, תאריכי יצור ותפוגה, רשימת רכיבים. בנוסף, בטבלה התזונתית שעל המוצרים ניתן לראות את הערך הקלורי של המוצר וכמה אנרגיה, חלבונים, שומנים ועוד, נמצאים במוצר ביחס לכמות. לצד הטבלה ניתן למצוא רשימת מרכיבים שמפרטת ממה מורכב המוצר. אז איך המידע הזה עוזר לנו? הנה כמה טיפים לקריאת הסימנים:

1. מי שמתחיל, מוביל – רשימת המרכיבים

אחד הדברים שחשוב לדעת כדי להבין בזריזות את הרכיבים התזונתיים שנמצאים במזון שאתם קונים, הוא שרשימת הרכיבים מופיעה בסדר יורד. כלומר: הרכיב הראשון הוא זה שנמצא בכמות הגדולה ביותר וכך הלאה, עד לרכיב שנוכחותו היא הקטנה ביותר. למשל, בדגני הבוקר של נסטלה הדגנים המלאים נמצאים בראש רשימת הרכיבים, מה שמעיד על נוכחות גבוהה שלהם במזון. הפנמת עיקרון זה יכולה להשפיע משמעותית על איכות התזונה שאתם ובני המשפחה צורכים ומדובר בשינוי שקל מאוד לאמץ בזמן עריכת הקניות.

2. לא רק שומן רווי – הטבלה התזונתית

הטבלה התזונתית  מסמנת את הערך הקלורי של המזון ותכולת החלבונים, הפחמימות, השומנים והנתרן שבו. חשוב לשים הערכים התזונתיים מפורטים ל-100 גרם או ל- 100 מ"ל של המוצר ולרוב הכמות הנצרכת המוצר תהיה קטנה בהרבה. מה שכדאי לזכור בעניין זה, הוא שתמיד אפשר להשוות ולאזן מינונים. לדוגמה, אם בחרתם לאכול מוצר שתכולת השומן הרווי בו גבוהה רצוי לא לאכול באותו יום מוצר אחר עם תכולה דומה. בהסתכלות על הטבלה התזונתית תוכלו לבחור מוצר שההרכב התזונתי שלו נכון יותר לצרכים שלכם.

3. לקרוא ולהבין את המידע על כמות הסוכר

המידע על הסוכר מופיע מתחת לשורת הפחמימות, כשכל 4 גרם סוכר שווה לכפית אחת. חשוב לדעת, שלעיתים תכולת הסוכר לא מגיעה מסוכר מוסף אלא מתוך הרכיבים עצמם, לדוגמה פירות. כדי לדעת אם הוסיפו סוכר במוצר יש להסתכל ברשימת הרכיבים. 

4. מדבקות אדומות ומה הן אומרות?

עיקרון נוסף שחשוב להבין קשור לחוק החדש שקבע משרד הבריאות המחייב לסמן מוצרי מזון במדבקות אדומות. מדבקה אדומה בחזית אריזה של מוצר מתריעה מפני כמות גבוהה של סוכר, שומן רווי או נתרן ל-100 גרם מוצר, אולם חשוב לשים לב כי בפועל לעיתים קרובות הכמות הנצרכת ממוצר היא קטנה בהרבה ממאה גרם.

אז בקניה הבאה כשאתם מגיעים לסופר ובוחרים מוצרים תקדישו עוד מספר דקות לקריאת הסימונים שיעזרו לכם לקבל החלטה לבחירת המוצרים המתאימים ביותר לתפריט שלכם.

שיתוף ברשתות חברתיות

עוד על תזונה

כך תרכיבו לכם ארוחת בוקר בריאה ומזינה

ארוחת הבוקר הינה ארוחה חשובה במיוחד, ומסייעת לשיפור תפקודי הגוף והמוח: היא מחזקת את גופנו,…

המשך קריאה

קטניות – בשלל צבעים, צורות והמון יתרונות

הקטניות שייכות למשפחת צמחים מגוונת ורחבה שאת כל חבריה מאפיין תרמיל (legum), המכיל זרעים בעלי ערך…

המשך קריאה

תפריט מגוון ומאוזן לאורח חיים בריא

קצב החיים המהיר של חיינו והשילוב בין עבודה וקריירה, חיי משפחה, חיי חברה ופנאי, מעלה המון שאלות…

המשך קריאה